Każda firma, mniejsza czy większa, mniej lub bardziej popularna, posiada logo. Niestety w wielu przypadkach logo to nie jest odpowiednio wykorzystywane, a co najważniejsze, nie spełnia swojej roli. Logo, ma bowiem pełnić funkcję reprezentacyjną firmy. Ukazywać w szybkim, niekiedy nawet podświadomym kontakcie klienta z produktem, najważniejsze atuty przedsiębiorstwa. Bardzo często spotyka się jednak logo, które istnieje tylko dlatego, że logo mieć trzeba. Jak uniknąć błędów przy tworzeniu logo i jak stworzyć takie, które pomoże w sprzedaży?
Przede wszystkim logo musi być zapamiętywalne. Dużo szczegółów i tekstu, sprawia, że potencjalni odbiorcy nie zauważą go, a nawet jeśli, to nie będą w stanie w ułamku sekundy zapamiętać wszystkiego. Z tego właśnie względu loga zwykle są proste i intuicyjne.
Kolejną istotną cechą jest oryginalność. Oczywiście nie możemy kopiować wizerunków innych firm, ale nie warto też wzorować się na innych. Zupełnie niepowtarzalne logo broni się samo, tworząc nam idealną płaszczyznę do przeprowadzenia działań marketingowych.
Ważną sprawą staje się także informacyjna funkcja logo. Musi ono nieść ze sobą wiadomość, przedstawiać atuty firmy, a więc być ”jakieś”. Logo to nie tylko znaczek, ma to być wizerunek firmy, który w każdym możliwym miejscu, pozwala być zauważonym. Kiedy już stworzymy logo, musimy umieszczać je na każdym produkcie i na każdym artykule, wychodzącym z naszej firmy – kopertach, papeterii, w wiadomościach mailowych czy kalendarzach. Logo ma sprawić, by odbiorcy kojarzyli naszą firmę pozytywnie i by w ogóle o niej wiedzieli i pamiętali.
Tworząc logo, należy pamiętać o profesjonalizmie i jakości, zarówno pod względem grafiki, jak i druku czy papieru, na którym się pojawi. Pamiętajmy, że logo jest naszą wizytówką i tworzy obraz firmy w oczach kolejnych odbiorców. Istotę stanowi również sposób wykonania loga, pamiętajmy, że musi wyglądać dobrze w każdym rozmiarze, dlatego niezbędnym staje się zrealizowanie go w formacie wektorowym.
Pamiętajmy również o jedności i kontraście zarazem. Jedność musi być dostrzegalna we wszystkich elementach loga – każdy tekst i obraz musi do siebie w jakiś sposób pasować. Dopasowanie to musi być jednak jasne dla odbiorców. Kontrast jawi się chociażby w kolorach czy znaczeniach, przedstawianie przeciwstawnych aspektów, pozwala stać się bardziej wyrazistym, a jednocześnie łatwiejszym do zapamiętania.
Na koniec, wspomnę tylko, że logo musi być ponadczasowe. Nie może odnosić się tylko do teraźniejszości – logo bowiem jest nieodłącznym elementem marki, tworzymy je na lata, by przez cały czas istnienia firmy, móc promować się tym konkretnym wizerunkiem.
Czytaj dalej Projektowanie Logo