gru 29, 2014
1507 Views
0 0

Nie szata zdobi Króla? A może…

Written by

Nieco ponad miesiąc temu zakończył się konkurs na Książkę Historyczną Roku. Wśród zwycięzców znalazła się również monografia autorstwa Tomasza Sikorskiego, historyka ze Szczecina. Sukces na wszystkich frontach. Na historii się nie znam, więcej nie wiem czy to nagroda zasłużona. Ale nie mnie laikowi, o tym roztrząsać. Poza tym zwycięzców się nie sądzi, jak mawiali starzy, nieomylni Rzymianie. Bądź, co bądź to także mój sukces. Praca nad okładką tej książki była nie lada wyzwaniem.

sikorski_historyczna_ksiazka_roku_projekt

Projekt okładki Historycznej Książki Roku

Ja postawiłem sobie inne pytanie. Czy okładka, choć po trosze jest źródłem sukcesu książki naukowej? Nie oszukujmy się, książka naukowa w społeczeństwie masowym, to prawie muzealny eksponat. Jej obecność w domowej bibliotece budzi raczej zdziwienie. Któż dziś czyta takie książki?

Dla młodego człowieka to totalny obciach, przecież obrazki to zaledwie kilka stron. W dodatku wszystkie czarno-białe. Czy to jest książka dla wąskiego grona intelektualistów, zamkniętych w swoim świecie, dla poszukiwaczy sprzeczności? Czytelnicy książki naukowej to osobliwe grono pozywanie zakręconych „wariatów”. Chyba, że mamy odpowiednio znane nazwisko, co jakiś czas obecne w mediach, lub piszemy o sprawach kontrowersyjnych – „burzymy pomniki” lub stawiamy nowe. Wówczas sukces gwarantowany, nawet, jeśli książka jest niezbyt ciekawie napisana.

okladka_ksiazki_historycznej

Zaprojektowanie okładki książki naukowej rozpoczęło się od rozmowy z autorem. W zasadzie ten kontakt był dość ciekawy i intrygujący. Chciałem poznać naukowca- pisarza, który nie ukrywam kojarzył mi się raczej z starym, brodatym, zamkniętym w sobie człowiekiem. Pozory mylą. Spotkałem ciekawego, dowcipnego młodego człowieka. Pasjonata historii, potrafiącego rozmawiać nie tylko o niej. Rozmowa “biznesowa” dotyczyła rzecz jasna książki – fabuły, narracji, bohaterów, ich losów. Chciałem się dowiedzieć, jaki jest portret zbiorowy środowiska, o którym pisze autor. Dlaczego ten, a nie inny temat? Czy to jedynie „luka badawcza”, czy może coś więcej? Interesowała mnie atmosfera tamtego czasu, historia, na którą patrzy się „od środka”, z perspektywy „uczestnika”. Dopiero ten rekonesans oraz kilka podpowiedzi samego autora skłoniły mnie do przyjęcia zamówienia i zaprojektowania okładki książki. W efekcie powstał ciekawy produkt skierowany do odbiory (czytelnika) elitarnego (naukowca, studenta), ale również przeciętnego „ciekawskiego”, chcącego nieco poszerzyć swoje horyzonty.

sikorski_projekt_okladki_ksiazki

Umieszczone na okładce zdjęcie ukazujące manifestacje przeciwko władzom w istocie pełniło rolę symbolu oporu społecznego, sprzeciwu wobec ucisku i doskonale oddawało klimat „karnawału Solidarności” i jego późniejszych reminiscencji. Wtapiający się w obraz lekko zarysowany orzeł z koroną pełnił rolę pomostu między tradycją niepodległej Rzeczypospolita a PRL-em. Umieszczony na grzbiecie książki gdański pomnik Króla Sobieskiego opasany biało – czerwonymi wstęgami i wiązankami kwiatów jest nie tylko „nośnikiem pamięci”- „miejscem pamięci”- ale również narzędziem komunikacji, ukazującym, jak w soczewce ścierającą się tradycję z walką o jej urzeczywistnienie. Utrzymany, ogólny ton szarości oddawał w pełni klimat wydarzeń opisywanych w książce, zaś czerwień symbolizowała walkę „o lepsze jutro” o niepodległe państwo- podstawowy postulat Ruchu Młodej Polski. Okładka książki więc, powinna „mówić” obrazem, kształtami i kolorem, tak aby czytelnik nawet nie znając tytułu (ten zresztą może niewiele mu powiedzieć) wiedział o czym opowiada, jak jest jej fabuła.

oprojektowanie_okladek_do_ksiazek

Kończąc, zastanawiam się, czy szata zdobi króla, czy sposób może tylko i wyłącznie sprawowania przezeń władzy dla dobra publicznego. Ale z drugiej strony, bez szaty, król jest nagi. Dobra narracja, wnikliwość, rzetelność połączona z dobrze przemyślaną i profesjonalnie zaprojektowaną okładką książki oddającą atmosferę opisywanych wydarzeń mogą przynieść oczekiwany sukces.


 
Article Categories:
Marketing
banner

Comments are closed.