paź 28, 2015
807 Views
0 4

Portfel marek strategia komunikacji

Written by

Dylemat pojawia się w momencie kiedy firma wprowadza/rozwija się o nowe marki bez spójnej strategii komunikowania/ bez spójnej identyfikacji.
W celu uporządkowania portfela marek można oprzeć się na czterech podstawowych modelach architektury.

Model Monolityczny
Model prezentuje portfel marek, w którym wszystkie marki i pod-marki korzystają z wizerunku marki nadrzędnej.

  1. model ten sprawdza się gdy wszystkie pod-marki działają na jednym rynku
  2. oferta firmy ma zbieżny wizerunek
  3. wszystkie elementy grupy noszą nazwę i symbol marki nadrzędnej
  4. pod-marce podporządkowany jest dodatkowy opis

Przykład: Orange: Orange Free, Orange Business Everywhere
Przykład: Orlen: Orlen transport, Orlen service

Model Parasolowy
Model prezentuje portfel marek, w którym pod-marki nawiązują tylko do marki nadrzędnej. Każda z marek ma swoją identyfikacje.

  1. model ten stosowany jest gdy marka nadrzędna ma dominującą pozycję w portfolio firmy,
  2. wizerunek pod-marek pozwala na lepsze zaspokojenie potrzeb klientów
  3. pod-marki używają częściowo symbolu lub nazwy marki nadrzędnej

Przykład: Vergin
Przykład: Radio zet

Model Rekomendowany
Model prezentuje portfel marek, w którym pod-marki odwołują się dodatkowymi opisami lub oznaczeniami do marki nadrzędnej.
  1. pod-marki są samodzielne i wizerunkowo niezależne
  2. marka nadrzędna bierze na siebie większość ciężaru budowania marki
  3. pod-marki zależne używają symboliki informacje o przynależności do grupy, korzystają pośrednio z rekomendacji grupy

Przykład:  PKO INTELIGO, PERTOLOT Grupa ORLEN, Rafineria Trzebinia Grupa ORLEN

Model Rozproszony
Model w którym wizerunkowo nie widać żadnych zależności między markami.

  1. portfel marek nie prezentuje żadnej zależności między markami
  2. pod-marki nie pokazują zależności z marką nadrzędną
  3. wszystkie pod-marki/marki działają samodzielnie

Przykład: Unilever:  Lipton, Domestos, Rexona


 
Article Categories:
Marketing
banner

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *